Rotermann kvartalo požeminė stovėjimo aikštelė

Statyba po vertingu paveldo objektu visuomet turi būti vykdoma itin atsargiai, be to, kai gruntas yra silpnas, o viršuje esančios istorinės konstrukcijos – trapios, reikia specifinių įgūdžių ir planavimo.

Mūsų inžinieriai susidūrė su šiomis sąlygomis, statydami dviejų lygių požeminę stovėjimo aikštelę Rotermann kvartale – buvusioje pramonės zonoje Talino širdyje. Šiam kvartalui modernios prekybos, pramogų, verslo centrų ir gyvenamosios zonos suteikė naujos gyvybės.

Kadaise buvę judria Rotermann gamyklos dalimi, šie XIX a. pabaigos ir XX a. pradžios panaudoti plytų pastatai tapo ne tik turistų traukos vieta, bet ir Estijos posovietinio atgimimo eksponatu.

Nepaprasta užduotis

Vykdant darbus nebuvo vietos klaidoms, todėl požeminė stovėjimo aikštelė su naujais parduotuvių, biurų ir butų pastatais viršuje (vienam iš jų buvo panaudotas seno pastato fasadas) buvo didelis iššūkis statybos vykdytojams.

„Mūsų užduotis buvo nepaprasta," – paaiškino Baltijos šalių Lemminkäinen Pamatų inžinerijos padalinio vadovas Veikko Vapper. „Didžiausia vietos problema, kad tai – buvęs jūros dugnas su minkšto ir silpno grunto sluoksniais," – sako jis.

Prie šios problemos prisidėjo neįprastai aukštai esantis gruntinis vanduo, kadangi statybos vieta yra tik 500 metrų atstumu nuo Talino įlankos. „Vanduo yra 1,5–2 metrų gylyje, todėl mums reikėjo sumažinti vandens tekėjimą, siekiant apsaugoti gyvenamąsias vietas ir požeminius tinklus," – pabrėžia Veikko.

Slėgis ir vibracijos

Kadangi garažo pagrindo plokštės yra beveik septyniais metrais žemiau nei gruntinio vandens lygis, reikėjo įveikti didžiulį slėgį. Vienas iš būdų – spraustasienių montavimas apie iškastą vietą. Toks sprendimas pirmą kartą įgyvendintas panašiame požeminės stovėjimo aikštelės projekte Estijoje. Siurbliai ir drenažo sistemos taip pat atliko svarbų vaidmenį.

Prieš tęsdama darbus apačioje, Veikko komanda turėjo atidžiai iškasti gruntą aplink originalių plytų sienų pagrindą ir paremti jį nedideliais poliais.

Buvo svarbu palaikyti kuo mažesnę vibraciją ir apsisaugoti nuo grunto poslinkio ir žalos viršuje ir apačioje esantiems pastatams. Montuodami spraustasienes naudojome specialų nedidelės vibracijos presą ir išdėliojome jutiklius bei šimtus geodezinio matavimo taškų šalia pastatų, kad galėtume stebėti situaciją.

Akivaizdi problema

Daugiausia nerimo mūsų komandai kėlė būsimos stovėjimo aikštelės vietoje stovintis 53 metrų aukščio plytų kaminas.

„Mes žvelgėme į jį su pagarba, kadangi jo masė apie 2 000 tonų, be to, pačiame viršuje buvo pasviręs 45 centimetrais."

Kamino stabilumui ir apkrovos palaikymui buvo panaudotas atraminę sieną suformuojančių atraminių polių ir įtemptų lynų (plieniniai strypai, pragręžti per originalius kamino pamatus horizontaliu tinklu) derinys.

Patirties tobulinimas

Statybos objekte darbai ne visuomet buvo vykdomi pagal planą. Kartą komanda turėjo itin skubiai reaguoti į poslinkį, kėlusį grėsmę aplinkiniams pastatams.

„Mes lenktyniavome su laiku, kadangi šie poslinkiai progresavo," – sakė Veikko. Inžinieriai greitai sugalvojo planą, kaip pritvirtinti ir paremti atramines sienas, siekiant atlikti pradiniame projekte nurodytus sprendimus ir suvaldyti situaciją.

Veikko minėjo, kad konkrečių šio projekto iššūkių įveikimas patobulino grupės patirtį dirbant su labai silpnu gruntu. Tai suteikė Pamatų inžinerijos skyriui vertingų techninių žinių, kurias darbuotojai galės pritaikyti ateityje vykdydamas sudėtingus projektus.

Būsimas rezultatas Rotermann kvartale užtikrins žmonėms geresnę prieigą prie šios populiarios vietos, tuo pačiu išsaugant išskirtinius rajono bruožus.

FAKTAI

  • Lemminkäinen komandoje dirbo darbuotojai iš Estijos, Latvijos ir Suomijos.
  • Užsakovas – JAV nekilnojamojo turto įmonė, Rotermann kvartalo statybos vykdytojas.
  • 1 lygio plotas – apie 4200 m2.
  • 2 lygio plotas – apie 4000 m2.
  • Projekto pradžia – 2014 m. birželis.
  • Projekto pabaiga – 2016 m. sausis.

Tekstas: Steve Roman
Nuotraukos: Sergei Zjuganov

Ivan Roos, objekto vadovas

Man tai yra didžiausias ir pats sudėtingiausias vykdomas projektas. Susidūrėme su daugybe netikėtų situacijų, nes seni pastatai yra labai arti iškastos duobės. Kildavo problemų, kai negalėjome vykdyti darbų pagal planą, bet objekto komanda rengdavo skubius pasitarimusir priimdavo sprendimus. Šis etapas jau yra praeityje ir mes sėkmingai baigėme pagrindinę savo darbo dalį. Šio projekto dėka aš įgijau daug profesinės patirties.

Martin Vaga, projekto vadovas

Aš esu atsakingas už geotechninį dizainą. Man šis projektas buvo labai įdomus, kadangi jame pritaikyta labai daug įvairių dalykų: plieninės spraustasienės, grunto ankeriai, polių siena, giluminė kasyba, pamatų stiprinimas, betono darbai – projekte buvo panaudotos visos šios technologijos. Mums reikėjo įdėti daug pastangų, dirbome ilgai ir savaitgaliais. Buvo ir sėkmingų, ir prastesnių dienų, bet mūsų komanda yra gera,o darbo atmosfera – puiki. Džiaugiuosi, kad atlikome tiek daug.

Timo Tsefels, projekto vadovas

Šis projektas išeikvojo daug nervų. Tai labai sudėtingas statybos objektas – ne tik geotechniniu atžvilgiu. Daug skirtingų rangovų turėjo dirbti transporto priemonių ir pėsčiųjų eismo apsuptoje vietoje. Buvo gana sudėtinga talpinti visus darbuotojus ir medžiagas apribotoje darbo zonoje. Mūsų darbų grafikas taip pat buvo labai griežtas. Gera naujiena – mes jau beveik pasiekėme žemės lygį. Dar keli mėnesiai, ir statyba bus baigta. Tai – puikus jausmas.

2015.12.15

14 žmonėms tai patinka