Baltijos laivininkystės ateitis

Klaipėdos Smeltė – tarp 115 metrų ilgio iškrovimo kranų nusidriekęs didelis lygaus grindinio plotas, prikrautas pramoninių medžiagų, maisto ir kt. prekių. Šis modernus terminalas – tai mūsų intensyvaus dvejų metų darbo Lietuvoje vaisius.

„Mes turėjome pastatyti naują terminalą senojo teritorijoje nesutrikdant krovinių gabenimo laivais, traukiniais ir sunkvežimiais darbo," – sako projekto vadovas Izidorius Brasas. Jis vadovavo visiems darbams, kurie yra pasaulinės laivininkystės grupės MSC dalis.

Tai – kol kas didžiausias Lemminkäinen projektas Lietuvoje. Pirmiausia reikėjo parengti žemės gruntą 142 000 kvadratinių metrų laivų statyklai, įskaitant energijos, apšvietimo, kanalizacijos, lietaus ir nuotekų vandens šalinimo infrastruktūrą, kad būtų lengviau perkelti ir laikyti iki 40,6 tonų sveriančius konteinerius.

Lemminkäinen laimėjo kontraktą 2013 m. vasarį kartu su YIT, kuri buvo atsakinga už kranų ir konteinerių remonto dirbtuvių statybas toje vietoje. Darbai truko nuo 2013 metų balandžio iki 2014 m. lapkričio, o galutiniai priėmimo dokumentai buvo pasirašyti 2015 m. sausį.

„Mes baigėme laiku, laikėmės labai griežtų techninių reikalavimų, neįvyko nė vieno nelaimingo atsitikimo," – sako Izidorius.

Regioninė svarba

Klaipėda yra labiausiai į šiaurę nutolęs neužšąlantis uostas Baltijos jūros rytiniame krante, ir MSC transformuoja senąjį terminalą į tarptautinį centrą. Šis atnaujinimas reiškia, kad Klaipėdos Smeltė dabar gali aptarnauti labai didelius konteinerius plukdančius laivus, vadinasi, tai sumažins išlaidas pervežant prekes Baltijos jūros regione ir tolyn į rytus.

Tai gerai klientams, kurie gaus naudos iš mažesnių sąnaudų. Palanku ir aplinkai, nes našesnė laivininkystė sumažina emisijas kone 50 000 tonų per metus, tai prilygsta 10 000 automobilių pašalinimui iš kelių. Lietuvos ekonomika taip pat patirs naudą dėl augančios prekybos ir naujų darbo vietų.

„Klientas jau didina veiklą ir mokosi valdyti naujas galimybes," – pažymi Izidorius. Lietuvos vyriausybės pareigūnai kartu su MSC grupės narės Terminal Investment Limited (tiesioginis savininkas) ir Lemminkäinen vykdančiaisiais pareigūnais planuoja dalyvauti oficialiame vietos atidaryme, kuris vyks birželio pradžioje.

Dideli iššūkiai

Keletas dalykų apsunkino projektą: tikslumo reikalavimų ir techninių galimybių derinimas, prieiga tik prie tam tikrų objekto vietų konkrečiu metu, reikalavimas teikti ataskaitas 15 skirtingų inžinerijos inspektorių komandai. Komanda taip pat susidūrė su „palaidotomis" senų statinių liekanomis, aukšto lygio gruntiniu vandeniu ir prasto oro laikotarpiais. Be to, buvo atlikta pakeitimų pradiniuose planuose.
Šie veiksniai pareikalavo novatoriškų sprendimų, lankstumo, papildomų valandų, kartais – ilgų derybų.

„Vidutiniškai darbo vietoje dirbdavo 70–80 žmonių, įskaitant subrangovus," – sako Brasas. – „Būta įtampos. Didžiausias spaudimas – pirmojo etapo terminas 2013 m. pabaigoje, po uždelsimo, kurio nesukėlėme. Žmonės dirbo ilgomis 10–12 valandų pamainomis, ir šeštadieniais, kartais ir sekmadieniais."

Neformalus bendravimas ne darbo vietoje padėjo palaikyti komandos nuotaiką. Pavyzdžiui, Izidorius buvo vienas iš geriausių žaidėjų darbuotojų teniso turnyre. „Tai tikrai padeda malšinti stresą," – šypteli jis. – „Šiaip ar taip, dabar mes turime daugiau patirties ir pasitikėjimo savimi, to labai reikia įgyvendinant didelius ir sudėtingus projektus."

Faktai

  • 132 000 kvadratinių metrų asfaltuoto paviršiaus, 5400 kvadratinių metrų betono grindinio ir 4600 kvadratinių metrų betono trinkelių.
  • Kanalizacijos, nuotekų izoliacijos ir kitokios sistemos, 13,7 kilometrų vamzdžių ir keletas požeminių cisternų.
  • 5 pastotės, aprūpinančios terminalą elektra.

Teksto autorius: Bryan Bradley
Nuotraukų autorius: Evaldas Lasys

Izidorius Brasas

Vakarų regiono direktorius Algirdas Alūzas

„Šis didelis ir sudėtingas projektas sustiprino mūsų komandos patirtį ir discipliną. Vadovai išmoko dirbti greitai, tiksliai ir atsakingai, o jaunesni darbuotojai tarsi paūgėjo, įgavo galimybę būti paaukštinti. Sunkiausia buvo užbaigti laiku, nes susidūrėme su prastu oru, prisireikė keisti medžiagų užsakymus, reikėjo laikytis labai griežtų techninių reikalavimų. Visą laiką buvo priimami delikatūs sprendimai, kuriuos buvo privalu nedelsiant vykdyti.“

Statybos vadovas Mindaugas Čerba

„Aš dirbau klojant asfaltą, pagrindo sluoksnius, beveik visus didžiuosius darbus, dažnai su dviem ar trimis komandomis vienu metu. Tai buvo iššūkis nuo pradžių iki galo. Mums nebuvo leista naudotis visu plotu, nes terminalas vis dar veikė, reikėjo dirbti įvairiose vietose skirtingu laiku, kad leistume traukiniams ir sunkvežimiams įvažiuoti. Naujovė – reikėjo cementu sustiprintų pagrindo sluoksnių (CTB), kad būtų užtikrinta, jog grindinys atlaikys milžinišką kranų, krovėjų ir konteinerių krūvų svorį. To reikėjo mokytis, bet susitvarkėme, greičiausiai, pirmieji Lietuvoje.“

Projekto inžinierė Genovaitė Pilvelienė

„Esu dirbusi dideliuose projektuose ir kitose bendrovėse, taigi galiu pasakyti, jog ši komanda labai gera, žmonės labai gerai atliko savo darbus ir tikrai palaikė vieni kitus. Mano pagrindinė pareiga: planams pasikeitus ar prisidėjus papildomiems darbams – beje, tai nutikdavo dažnai – nustatyti ko ir kur reikia, gauti kliento pritarimą ir užtikrinti, kad mums už darbą bus apmokėta geriausiomis kainomis. Be mūsų pačių dokumentų, dar tvarkėmės su subrangovais ir jų dokumentais.“

2015.07.28

12 žmonėms tai patinka