Pakartotinis asfalto naudojimas: pernelyg gerai saugoma paslaptis

„Lemminkäinen“ puikiai sugeba pakartotinai panaudoti seną asfaltą. Deja, mes nepaskelbėme apie tai platesnei visuomenės daliai“, – sako Lars Forstén, Helsinkio centrinės laboratorijos tyrimų ir plėtros direktorius.

Per keturiasdešimt darbo „Lemminkäinen" metų jis tapo „asfalto guru", kuris niekada nepavargsta kalbėti apie gerąsias asfalto savybes.
Asfaltas yra sudarytas iš smulkinto žvyro ar uolienų užpildo ir naftos pagrindu pagaminto bitumo. Vykdant statybos ir asfaltavimo darbus, sena asfalto danga yra pašalinama, surenkama ir gabenama į asfalto gamyklą. Senas asfaltas susmulkinamas. Naujoji žaliava, taikliai vadinama RAP (perdirbto asfalto danga), naudojama asfalto mišiniuose.

„Pakartotinai naudodami seno asfalto bitumą ir užpildus, mes sumažiname energijos suvartojimą ir išskiriame mažiau CO2", – teigia Lars.

„Lemminkäinen" atlieka asfaltavimo darbus visose savo veiklos valstybėse. Tačiau, jei kalbėtume apie RAP naudojimą asfalte, Suomija ir Danija gerokai lenkia kitas valstybes.

Atnaujintas bitumas

Viena kitų Skandinavijos šalių atsilikimo priežasčių – skirtingi valstybiniai standartai. Švedijoje standartai, taikomi viršutiniams asfalto sluoksniams, griežtesni, nei Suomijoje.

„Švedijoje leidžiama naudoti 20 procentų RAP, Suomijoje – 50 procentų", – sako Lars. – „Švedijos kelių administracija vis dar mano, kad asfaltas su RAP yra kietesnis ir trapesnis. Jie buvo teisūs prieš dešimt metų, tačiau laikai pasikeitė."

„Lemminkäinen" tyrimai parodė, kad mums labai gerai pavyko atnaujinti seną bitumą, paprasčiausiai pridėjus naujo ir minkštesnio bitumo. Vadinasi, dabar pakartotinai naudojamas asfaltas yra toks pat geras kaip ir pirmasis", – pasakoja Lars.

Pakitę standartai

Danijos laboratorijos vadovė Lotte Regel Josephsen ir jos kolegos turėjo daug dirbti, kol pavyko įtikinti žmones RAP nauda.
Jiems tai pavyko. Prieš dvejus metus Danijos kelių administracija pakeitė savo konkursinius dokumentus. Šiuo metu RAP gali būti naudojamas visuose valstybinių kelių viršutiniuose sluoksniuose. Tai draudžiama naudoti tik greitkelių viršutiniuose sluoksniuose. Kopenhagos miestas taip pat pakeitė savo standartus.

„Anksčiau buvo draudžiama naudoti RAP. Dabar leidžiama naudoti iki 40 procentų RAP pagrindo sluoksniuose", – sako Lotte.

Net ir pasikeitus reikalavimams, Danijos rinkoje gana įprasta, kad užsakovai į savo pirkimo dokumentus įtrauktų konservatyvesnius, nei tarptautiniai standartai, apribojimus.

„Iš dalies tai vyksta todėl, kad dauguma mūsų užsakovų naudoja senus konkursinius dokumentus ir kad jie nepakankamai daug žino apie pakartotinai naudojamą asfaltą. Be to, žmonės mano, kad RAP gali turėti įtakos kokybei. Jei rangovas žino, kaip su juo elgtis ir turi reikiamų įgūdžių, neigiamos įtakos nėra", – pasakoja Lotte.

Žema temperatūra skirta tvarumui

Kitas sėkmingas produktas – žemos temperatūros asfaltas (LTA). „Šis produktas taip pat taupo energiją, mažiau teršia ir pagerina asfalto klojėjų darbo sąlygas, kadangi jo temperatūra yra 20–25 laipsniais žemesnė, priklausomai nuo asfalto mišinio" – dalijasi patirtimi Leo Kaariniemi, asfaltavimo verslo segmento Techninio biuro vyresnysis viceprezidentas.

Jis paaiškina, kad LTA daugiausiai naudojamas Suomijoje ir Norvegijoje, tačiau yra tikras, kad produktas bus pradėtas naudoti ir kitose valstybėse.

„Kartais žmonės mano, kad asfaltas kenkia aplinkai", – sako Lotte. „Todėl, labai svarbu pasakyti pasauliui, kad mes turime šiuos puikius produktus ir kad asfaltas gali būti visiškai perdirbamas."

Tekstas:Petra Sjouwerman
Nuotraukos: Lemminkäinen

Šiuolaikiniai faktai apie asfaltą

  • "Lemminkäinen" įmonė geriausiai savo rinkoje pakartotinai naudoja asfaltą. Tai itin pastebima Suomijoje ir Danijoje.
  • Žemos temperatūros asfaltas daugiausia naudojamas Norvegijoje ir Suomijoje.
  • RAP ir žemos temperatūros asfaltas taupo energijos sąnaudas ir mažina anglies dioksido emisiją.

2015.03.23

21 žmonėms tai patinka